
Sećate se onih starinskih žutih farova iz „Stojadina“? E pa… prešli smo dug put.
Kada pogledamo u retrovizor i zavirimo malo u prošlost automobilske industrije, primetićemo koliko se osvetljenje automobila promenilo. Od izgleda i tehnologije do same svrhe, rasveta na automobilima prošla je put od jednostavnih dodataka do sofisticiranih uređaja koje danas uzimamo zdravo za gotovo.
U samim počecima, vozila nisu dolazila standardno opremljena svetlima. Kupci su ih ili dodatno naručivali ili naknadno kupovali, najčešće zbog personalizacije vozila ili jednostavne potrebe za vidljivošću. Danas, kupujući novi Mercedes, teško da možete promeniti nešto osim sijalica jer su farovi integrisani i pažljivo dizajnirani delovi automobila.
Prva vozila koristila su tehnologiju preuzetu direktno sa konjskih zaprega. Uljane lampe, elegantne ali slabo efikasne, služile su uglavnom za minimalnu vidljivost vozila na putu. Napravljene od mesinga i stakla, dizajnirane su da izdrže udare vetra pri brzinama od 30 do 40 km/h.
Početkom 20. veka pojavili su se acetilenski farovi, koji nisu samo pomagali vozilima da budu viđena, već su i osvetljavali put ispred njih. Radili su na dva načina: sa generatorom acetilena, gde bi voda kapala na kristale karbida stvarajući gas, ili putem sistema Perst-O-Lite, gde se acetilen nalazio u cilindru pod pritiskom.
Acetilenska svetla bila su snažna za svoje vreme, ali neupotrebljiva pri današnjim brzinama i zahtevima modernih puteva.
Zadnja svetla dugo su služila isključivo za vidljivost automobila drugima, bez funkcije osvetljenja puta. Uljne lampe bile su praktično rešenje do pojave električnih sistema. Ove lampe imale su reflektujuće elemente za bolju vidljivost i prozore za osvetljenje registarske tablice.
Interesantno je da su uljne i acetilenske lampe zahtevale ručno paljenje šibicom, mada su neki luksuzniji modeli imali uređaje za automatsko paljenje direktno sa upravljača.
Do 1912. godine električna svetla postala su standard, iako su u početku bili vrlo jednostavni sistemi sa 6-volt električnom instalacijom. Tokom 1930-ih pojavila su se sofisticiranija rešenja poput „Pilot-Rais“ svetala koja su pratila pravac okretanja volana – tehnologija koja se danas vratila u modernim adaptivnim farovima.
Iako je od vremena šibice i acetilena prošlo preko 100 godina, svrha automobilskog osvetljenja ostala je ista: omogućiti vozačima da vide i budu viđeni. Ipak, korišćenje rasvete je danas daleko lakše i praktičnije.
Razvoj modernih svetala možemo podeliti u nekoliko etapa:
1980-e: Halogene sijalice – napredak! Sad se vidi više od 3 metra ispred auta.
1990-e: Kristalna sočiva, lepši dizajn. Farovi više nisu samo funkcionalni – postaju deo identiteta vozila.
2000-e: Ksenon svetla – „wow efekat“, plavičasto svetlo i osećaj vožnje svemirskog broda.
2010-e do danas: LED i laserska svetla. Matrična tehnologija, adaptivni snopovi, farovi koji razmišljaju umesto vas.
Zahvaljujući modernim tehnologijama, dostupnost kvalitetne auto-rasvete nikada nije bila bolja. Na Autoelement.rs pronađite široku ponudu svetala za preko 2000 modela automobila. Uz jednostavne alate prilagođene za brzu i laku kupovinu, pronađite savršeno osvetljenje za vaš automobil već danas.
Vaš automobil zaslužuje najbolje – osigurajte sigurnu vožnju uz jasnu vidljivost!